2022-11-07 21:41:25

Kako čitati i učiti sudjelujući u projektima

O iskustvu rada na projektu Lektira na mreži u školskoj godini 2020./2021. piše Valerija Bilić.

Za pročitati članak kliknite na "opširnije".

Lektira na mreži novi je projekt Hrvatske mreže školskih knjižničara koji se prvi put provodio u školskoj godini 2020./21. Projekt je namijenjen  učenicima, školskim knjižničarima i profesorima hrvatskoga jezika srednjih škola. Ovakvi projekti omogućavaju povezivanje teorije i prakse, rada u razredu i primjene naučenog u praksi. Za rad su se prijavili učenici drugog razreda koji su se samostalno organizirali u grupu i međusobno podijelili zadatke. Nastava Hrvatskoga jezika ne odvija se samo u učionici već je povezana s ostalim elementima škole, u ovom slučaju ostvarena je suradnja između knjižnice i nastave. Tako su učenici prepoznali knjižnicu kao mjesto koje ne služi samo za posuđivanje i vraćanje knjige. Vrlo je bitno osvijestiti kod učenika vještinu čitanja. U grupi su bili učenici različite diferencijacije. Samostalno su proučili zadatak i odlučili se za  Lovca u žitu. To je lektira koju su čitali u prvom razredu, ali bez obzira na to ponovno su morali pročitati tekst i staviti pozornost na smjernice u zadatku. Nakon toga morali su svladati Ampstor i napraviti reklamu kojom će ostale učenike potaknuti na čitanje tog djela. Metodom oluje mozgova došli su do različitih ideja koje su urodile konačnim rješenjem zadatka. Učenici su izabrali fotografije i napisali ključne rečenice koje izriču suštinu romana. Tako je dovršen zadatak u kojem su učenici pokazali izuzetnu samostalnost i odgovornost u učenju. Još jednom se pokazalo da nije samo dovoljno znati jer ovo je primjer primjene znanja i vještina. Osim toga znanje iz književnosti povezano je sa znanjem i primjenom u jezičnim djelatnostima, a isto tako gradi se pozitivan stav prema učenju i čitanju. Nastavnik samo prati i usmjerava, a ako treba i ispravlja. Obuhvaćena su gotovo sva područja jezičnih i književnih kompetencija. Ovo je izvrstan primjer aktivnog učenja i digitalizacije obrazovnih sadržaja u kojem je najbitnija usmjerenost na učenika. Učenici su svadavali i vježbali komunikacijske vještine i provjerili čitalačku pismenost, primijenili su ono što su naučili u školi. Na taj način razvijaju sposobnost analiziranja,  kritičkog prosuđivanja i prenošenja informacija. Na ovaj način potičemo razvoj čitalačke pismenosti, kritičkog mišljenja, evaluacije i sintetiziranja na višem stupnju nego što je to slučaj u klasičnoj nastavi, poticanjem razvoja čitalačke pismenosti, književne i digitalne kompetencije, kulturalnih i međukulturalnih sposobnosti, sposobnosti stvaranja interdisciplinarnih veza. Ovakvi projekti omogućavaju istraživačku i problemsku nastavu. Isto tako učenici preuzimaju odgovornost za učenje i ruše barijere prema čitanju. Lektira ne mora biti dosadna i samo zadatak koji se treba obaviti. Učenici su motivirani i ocjenom, prolazak u svaki daljnji krug donosio je ocjenu. Nadam se da će i ove godine biti zanimanja za ovakve i slične projekte. Radove pogledajte na poveznicama:

2. mjesto u Hrvatskoj

III. gimnazija, Zagreb

učenici: Lovro Markotić, Ana Sumina, Marta Jelinek, Kiara Rušec

mentorica, školska knjižničarka: Natalija Živković

mentorica, nastavnica hrvatskoga jezika:  mr. sc. Valerija Bilić

djelo: Lovac u žitu (J. D. Salinger)

https://sites.google.com/view/lektira-na-mrezi/po%C4%8Detna-stranica

https://drive.google.com/file/d/1oLF1C-fCkXHezXHhrgzW4JUMW2NlkclC/view

Napisala: mr.sc. Valerija Bilić

 


III. gimnazija Zagreb